Repüléstudományi Konferencia 2015

2015.04.09

Képek a konferenciáról >>>

Galambos Sándor: A repülés tudományáról

Tizennyolcadik alkalommal rendezett tudományos konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Üzemeltető Intézet Katonai Repülő Tanszéke. Az idei, április 9-én megtartott tanácskozást dr. Palik Mátyás alezredes, tanszékvezető egyetemi docens nyitotta meg, a rendezvényre elfogadta a meghívást többek közt dr. Josef Takacs ezredes, a Szlovák Köztársaság véderő attaséja is.

RTK 2015

Mintegy száz, a repüléssel foglalkozó szakember vett részt az idei tudományos konferencián, Szolnokon. A délelőtti plenáris ülésen négy, délután pedig hét szekcióban több mint negyven előadás hangzott el. A rendezvényen a kutatók megismerhették egymás eredményeit és megvitatták többek közt az egyes szakterületek közti lehetséges kapcsolódási pontokat is, amelyek a kutatás egy későbbi fázisában az együttműködés alapjául szolgálhatnak. Dr. Palik Mátyás alezredes, a házigazda katonai repülő tanszék vezetője elmondta: a konferenciára tudományos dolgozatokkal és előadásokkal lehetett jelentkezni. Ezeknek a tanácskozásoknak az elsődleges célja pedig az, hogy lehetőséget biztosítsanak a repüléstudományhoz kapcsolódó szakterületeken dolgozó kutatók, fiatal doktoranduszok és professzorok részére saját tudományos eredményeik ismertetésére, ezek publikálására. A problémák és felvetések megvitatására, a polgári és a katonai repüléssel foglalkozó felsőoktatási intézmények, vállalatok közötti együttműködés további bővítésére.

RTK 2015

A tudományos tanácskozás kísérő rendezvénye a Hernádi Ödön által, a tanszéknek ajándékozott repülőmakettek kiállításának megnyitója volt. A most 85 esztendős, hat gyermeket felnevelt modellezőt a repüléshez valójában a szereteten kívül semmi nem köti. Műszaki értelmiségi szakemberként dolgozott a Dutra Traktorgyárban, majd a Mezőgép Vállalatnál Budapesten. Az 1950-es évek óta készíti kis remekműveit, a makettezés a hobbija, amit egyben a hetedik gyermekének is tekint. A különböző típusú és nemzetiségű gépei a repülés kezdetétől a második világháború befejezéséig tartó időszakot ölelik fel.

RTK 2015

RTK 2015

Fotó: dr. Szilvássy László alezredes és a szerző

Forrás: HONVEDELEM.HU (http://www.honvedelem.hu/cikk/50379_a_repules_tudomanyarol)


ITDK Katonai repülő tagozat

2014.12.04

A 2014-2015-ös tanév őszi félév Intézményi Tudományos Diákköri Konferencia szóbeli fordulójának megrendezésére 2014. december 04-én került sor Szolnokon 08:00 kezdettel a 2/82-es épület "A" szárny 0121-es tantermében.

Az előadók a „KATONAI REPÜLŐ” tagozaton belül mutatták be pályamunkájukat, nagyon színvonalas prezentációk formájában.

Elsőként Beller Balázs százados, a "LOGIKUS DÖNTÉS" avagy helikopter csapatok többnemzeti harcászati gyakorlata címmel mutatta be előadását.

A következő előadó Bene Martina honvédtisztjelölt volt, aki a Helikopter típusváltás lehetőségei a Magyar Honvédségben gazdaságossági, harci alkalmazási és NATO kompatibilitási szempontok figyelembevételével című pályamunkáját adta elő.

Ezután Fábián Kristóf és Kiss Zsolt honvédtisztjelöltek következtek akik közösen prezentálták TDK dolgozatukat, Radarkeresztmetszet mérése Doppler eljárás segítségével címmel.

A folytatásban Kolláth Gábor honvédtisztjelölt, utána Szabó Vivien honvédtisztjelölt adták elő munkájukat, előző A pilóta nélküli repülőeszközökön alkalmazott szenzorok, utóbbi A repülőtereken alkalmazott utasbiztonsági ellenőrzésen használt berendezések bemutatása címmel.

A tagozatot Vadon Gábor honvédtisztjelölt előadása zárta, aki a Repülőgépek környezeti állapovezérlő rendszereinek bemutatása címmel mutatta be pályamunkáját.

A tagozatot Dr. Palik Mátyás alezredes (a tagozat elnöke) zárta, valamint megköszönte az előadók színvonalas felkészülését és munkáját.

ITDK 2014 ITDK 2014

Tenyérnyi drón repült a szolnoki konferencián

2014.11.21

UAV workshop 2014

Tenyérnyi méretű, háromdimenziós nyomtatással készült repülőgép prototípusát mutatta be dr. habil. Molnár András, az Óbudai Egyetem dékánja pénteken, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Repülő Tanszéke által szervezett, a pilóta nélküli repülőgépekkel foglalkozó workshopon.

UAV workshop 2014

Molnár András néhány tíz percig a levegőben maradni képes kisgépe kamerát is vitt magával, a Szolnokon tartott konferencia résztvevői tehát valós időben figyelhették, mit lát a zsebben elférő drón. Rejtettség, nehéz felderíthetőség, egyszerű szállítás és üzemeltetés, akár egy mobiltelefonról is vezérelhető - sorolta a pici repülőgép előnyeit Dr. Palik Mátyás alezredes, tanszékvezető. A szakember szerkesztőségünknek a gép előnyeit ecsetelve hozzátette: a háromdimenziós nyomtatásnál nem keletkezik hulladék, a prototípus gyorsan átalakítható, áttervezés után "csak" nyomtatni kell. Nincs szükség drága gyártó berendezésekre és speciális megmunkáló eszközökre, különleges technológiákra. A nyomtató anyag viszonylag olcsó. A szerkezet egy egység, ezáltal szilárdabb, jóval nagyobb terheléseket bír el, mint a különböző alkatrészekből álló, összeszerelt (hegesztett, ragasztott, szegecselt, csavarozott) társai.

Az aprócska repülőgépnek négy, vízszintesen forgó rotorja van, a légcsavarokat villanymotor mozgatja. Palik Mátyástól megtudtuk: a gép csekély súlyánál és alacsony sebességénél fogva nem veszélyes: nem képes komolyabb sérüléseket okozni, ha véletlenül nekirepül valakinek. Az effajta eszközök kiválóan alkalmasak kémkedésre, hiszen a kamerán kívül más szenzorokkal is felszerelhetők. Igaz, a múlt pénteken bemutatott prototípus még meglehetősen hangos, csendes helyen ezért hamar észrevennék. Ugyanakkor léteznek nagyon csendes hajtóművek is - mondta az alezredes.

Jóval nagyobb, helyből felszállni is képes pilóta nélküli gépet mutatott be a workshopon Kazi Károly, a hazai pilóta nélküli repülőgépek gyártásában jelentős helyet elfoglaló Bonn Hungary Kft ügyvezető igazgatója. A gép az egyik első olyan példány hazánkban, mely nagyobb tömeget is képes célba juttatni. Ez a drón 60-100 kilométer/órával tud repülni, kialakítástól függően akár 4000 méter magasra is emelkedhet. Szárnyfesztávolsága 3,7 méter, hossza pedig 1,7 méter. Maximális felszállási tömege 17 kilogramm és legfeljebb száz percig maradhat a levegőben. A gépet egy 1200 wattos villanymotor hajtja. Az eszköz hasznos terhelhetősége három kilogramm. Ez a drón 15 kilométernyi távolságból képes élő videóképet sugározni, illetve különféle telemetriai adatokat továbbítani irányítójának.

Palik Mátyás alezredes úgy véli, a postai kézbesítés vagy éppen a különféle csomagküldő szolgálatok feladatainak ellátása technikailag már ma is lehetséges lenne efféle eszközökkel, ám a jogi szabályozás hiánya miatt a valóságban egy darabig még nem találkozhatunk velük ebben a szerepben.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem és az Óbudai Egyetem egyébként közös kutatásokat is folytat a pilóta nélküli repülőgépek meteorológiai alkalmazásában, egy elnyert TÁMOP-pályázatnak köszönhetően.

Dr. Vanek Bálint, az MTA SZTAKI munkatársa a workshopon tartott előadásában elmondta: kollégáival az UAV-ok (Unmanned Aerial Vehicle) összeütközésének elkerülését lehetővé tevő fedélzeti rendszer kimunkálásán dolgoznak. Ennek nagy előnye, hogy pusztán vizuális információ alapján képes a kísérleti drónt megvédeni egy másik repülő eszközzel történő ütközéstől.

A cikk elején szereplő, tenyérben elférő drón fejlesztőjével az érdeklődők november 27-én, csütörtökön is találkozhatnak a Hungária körúti kampuszon, a robothadviselésről szóló konferencián, amely 9 órakor kezdődik a Díszteremben.


Tudomány napi konferencia Szolnokon

2014.11.20

A megye tudományos életében fontos szerepet tölt be a Tudomány ünnepe alkalmából szervezett konferencia, melyet a MTESz JNSZ Megyei Egyesülete, az NKE Katonai Repülő Tanszéke, a Szolnoki Főiskola, az MTA DAB JNSz Megyei Szakbizottsága, az MTA DAB Műszaki Szakbizottsága, valamint az OMBKE Kőolaj-,Földgáz és Vízbányászati Szakosztály szervezett, a MOL Nyrt. és MONTANPRESS támogatásával.

A konferenciát Dr. Szilvássy László aleuredes a NKE Katonai Repülő Tanszék egyetemi docense és a MTESz JNSz Megyei Egyesület elnöke nyitotta meg. Az első elődadó Dr. Szakács Attila a Szolnoki Főiskola főiskolai docense volt, aki a "Pénzügyi és fogyasztóvédelmi tudatosság a magyar fogyasztók körében" címmel tartott előadást. Őt követte Dr. Palik Mátyás egyetemi docens, az NKE Katonai Repülő Tanszék tanszékvezetője, aki "A pilóta nélküli légi járművek hazaialkalmazásának jogszabályi kérdései" címmel tartott egy nagyon érdekes előadást. A harmadik előadást Dr. Madaras László a történelemtudományok kandidátusa, a Damjanich János Múzeum régész-múzeulógusa tartotta "«Ez itt an Hazám» A közép-Tiszavidéki honfoglalás kori leleteinek üzenete" címmel. A rövid szünet után Dobó Gábor építőmérnök az M4 autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építési munkáiról tartott előadást. Őt Dr. Herbály Katalin a Szolnoki Főiskola főiskolai tanára "Kérdések és válaszok a vidékfejlesztés területéről" című előadását hallgaták meg az egybegyültek. Az utolsó előadást pedig Farkas Bertalan Péter tartotta, aki bemutatta a SCIENTIX - Európai együttműködés a műszaki és természettudományok oktatásában projektet.

A konferenciát egy állófogadás zárta, melyen a résztvevők kötetlen formában megismerkedhettek a városban, megyében működő kutatócsoportokkal és azok eredményeivel.


65 éves a szolnoki repülőtisztképzés

2014.10.03

Ünnepi megemlékezést rendezett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Üzemeltető Intézet Katonai Repülő Tanszéke. Az október 3-án, pénteken, Szolnokon megtartott rendezvényre több mint 230 résztvevő érkezett. A rendezvényre meghívást kaptak mindazok, akik valamikor az intézményben és a jogelőd szervezeteiben dolgoztak, valamint a helyőrségben települt alakulatok és a város vezetői.

Dr. Palik Mátyás tanszékvezető ünnepi megemlékezésében köszöntötte a megjelent volt és jelenlegi kollégákat. Visszaemlékezett, hogy ő, mint a Kilián volt hallgatója mit kapott volt tanáraitól, az intézménytől. Kiemelte, hogy itt nem csak oktatás folyik, hanem nevelés is. A katonai életre való nevelés, a szakma szeretetére történő nevelés, emberségre és kitartó munkára történő nevelés. Ez így volt régen is és így van mai is. Mindez nagymértékben meghatározza az intézményben folyó munka hangulatát és az oktatók, tanárok kapcsolatát a hallgatókkal. Visszaemlékezése végén fátyolos szemmel nézet végig a sorokon és köszönte meg a régi kollégák – a volt tanárainak –, hogy eljöttek a rendezvényre.

A tanszékvezető megemlékezése után Kutasi Mónika hadnagy, idén végzett volt hallgatónk verssel köszöntötte a megjelenteket, majd Dr. Boldizsár Gábor ezredes a kar dékánja méltatta repülőtisztképzés elmúlt 65 évét. Visszaemlékezet, hogy fiatal tisztként Szolnokon kezdte pályafutását és az itt töltött évek alatt mit kapott a repülősöktől, hogy milyen szakmai hozzáértéssel jutatták el őket, felderítőket a célkörzetbe és hozták haza, feladatuk végrehajtása után. Megköszönte mindazoknak a volt és jelenlegi kollégáknak a munkáját, akik a szakma szeretetét és az odaadást az oktatás során a hallgatóknak átadták és átadják.

A következő köszöntő és emlékező Szalay Ferenc Szolnok megyei jogú város polgármestere volt. Ő is méltatta a város és a honvédség kapcsolatát, hozzátette, hogy a város története szorosan összefonódik a katonai repüléssel. Elismerően szólt az oktatási intézményünknek a városban, és a megyében betöltött szerepéről. Személyes élményeit is felidézte, hogy a város vezetésében évek óta betöltött feladatai során, hogyan szerzett felejthetetlen emlékeket, élményeket a honvédséggel kapcsolatban. Méltatta a katonák árvízi védekezések során betöltött szerepét. Elismerően szolt a katonák és benne hallgatóink szerepvállalásáról a város rendezvényein. Megköszönte mindazok munkáját, akik ezt lehetővé tették és lehetővé teszik.

A köszöntők és emlékezők sorát Dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnök-helyettese zárta. Méltatta az intézményben folyó munkát, elismerően beszélt az itt kapott tudásról, melyben ő is részesült. Az előtte szólókkal egyetemben megállapította, hogy az itt folyó munka, oktatás nélkül hazánkban nem lehette volna, és nem lehetne katonai repülés.

A megemlékezések után a Légierő Zenekar Szolnok rövid ünnepi koncertje következett, mely a zenekarra jellemző jó hangulatú kis koncert volt.

Az ünnepi megemlékezés után a megjelentek az étkezdében egy állófogadás keretében kötetlen körülmények között folytathatták a beszélgetést, a visszaemlékezést. Az állófogadás után a régi kollégák meglátogatták a tanszék jelenlegi épületeit és még barátságos beszélgetést folytattak a jelenlegi kollégákkal.

Az idősebb „Kiliánosok” csillogó szemmel és nagy örömmel jöttek el és találkoztak a volt kollégákkal és tájékozódtak az intézmény jelenlegi helyzetéről.

65 éves a repülőtisztképzés 65 éves a repülőtisztképzés

Ismét Repüléstudományi Konferencia Szolnokon

2014.04.10

Tizenhetedik alkalommal rendezett tudományos konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Üzemeltető Intézet Katonai Repülő Tanszéke. Az április 10-én, csütörtökön, Szolnokon megtartott rendezvényre több mint 130 résztvevő érkezett. A tanácskozást Dr. Palik Mátyás alezredes, tanszékvezető nyitotta meg. A plenáris ülésen öt előadás hangzott el, ahol elsőként Balogh Péter ezredestől tudhattak meg érdekes információkat a részvevők a NATO 2011-es Operation Unified Protector elnevezésű líbiai hadműveletéről, melyben a szerző a Líbia elleni nemzetközi összefogással végrehajtott hadművelet részleteibe avatta be a hallgatóságot. Ez után Dudás Levente, fiatalos lendületű beszámolója következett az első világűrbe juttatott magyar szatellitről, ismertebb nevén a MASAT-1-ről, melyben a szerző röviden ismertette a MASAT-1 életciklusát, majd az előadás második felében a távolságból és a Föld körüli pálya sajátosságaiból adódó kommunikációs problémák nehézségeit és annak megoldását mutatta be. Kovacsis Tamás, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. Budapest Légiforgalmi Irányító Központ osztályvezetője, a cég legújabb – európai mércével mérve is magas színvonalú – fejlesztéseiről számolt be a következőkben. többekközött a hallgatóság betekintést nyerhetett az európai légtér légiforgalmi irányításának összehangolásáról, az abból fakadó nehézségekről és a további elképzelésekről. Sorrendben a negyedik előadó, Szabó József professzor úr volt, aki az ember és a világűr viszonyát elemezte, melyben részletesen elemezte a világűr katonai alkalmazásának lehetőségei, jogi hátterét és a gyakorlati megvalósítását. A plenáris ülés befejező előadása ugyancsak érdekes újdonságról számolt be, melyet Szilágyi Dénes a Nyíregyházi Főiskola repülőmérnök-képzés újraindításáról szóló elképzeléseiről tartott, amiből a hallgatóság megismerhette a polgári légiközlekedés hajózó és repülőműszaki személyzet képzésének és utánpótlásának jelenlegi helyzetét és a jövőbeni elképzeléseket.

A plenáris ülés után a résztvevők 8 szakmai szekcióban folytatták a tanácskozást. A Repülésbiztonsági, UAV (pilóta nélküli repülőeszközök), Repülőműszaki, kettő Légierő alkalmazás, kettő Multidiszciplináris és egy Rádióelektronikai szekcióban összesen, több mint 40 előadás hangzott el. A munkaszekciók mellett, a Poszter szekcióban hét tudományos cikk rövidített változatát mutatták be a résztvevőknek.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is nagy volt az érdeklődés a konferencia iránt, amit a regisztrált, nagyszámú előadás is jól tükrözött. A rendezvényen a kutatók megismerhették egymás tudományos eredményeit, és megvitatták az egyes szakterületek közötti lehetséges kapcsolódási pontokat, amelyek a kutatásaik egy későbbi fázisában a további együttműködés alapjául szolgálhatnak.

A résztvevők egy jó hangulatú, informatív konferencián vehettek részt, melyet a jövő évben, reményeink szerint a XVIII. Repüléstudományi Konferencia próbálja felülmúlni!


Repüléstudományi konferenciát tartottak Szolnokon

2013.04.11

Tizenhatodik alkalommal rendezett tudományos konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Katonai Üzemeltető Intézet, Katonai Repülő Tanszéke. Az április 11-én csütörtökön, Szolnokon megtartott rendezvényre több mint 145 résztvevő érkezett. A tanácskozást Dr. Szilvássy László okleveles mérnök alezredes, a konferencia szervezőbizottságának vezetője nyitotta meg. A plenáris ülésen négy előadás hangzott el, melyek közül három előadó a tavalyi évben elnyert TÁMOP-4.2.1.B-11/2/KMR-2011-0001 „Kritikus infrastruktúra védelmi kutatások” projekt támogatásával elér eredményekről számolt be. Ezt követően Székely Zoltán, a HungaroControl Zrt. biztonsági igazgatója tartott egy érdekes előadást, a repülésbiztonság tudatosság növelése témában. A plenáris ülés után a résztvevők szakmai csoportokban folytatták a tanácskozást. A Repülés meteorológiai, három UAV (pilóta nélküli repülőeszközök), Repülőműszaki, Légierő alkalmazás, és a három Multidiszciplináris szekciókban összesen ötvenhárom előadás hangzott el. A munkaszekciók mellett egy úgynevezett Poszter szekciót is létrehoztak, ahol tizenkét tudományos cikk rövidített változatát mutatták be a résztvevőknek. A korábbi évekhez hasonlóan, az idén is nagy volt az érdeklődés a konferencia iránt, amit a regisztrált, nagyszámú (hatvanöt) előadás is jól tükrözött. A rendezvényen a kutatók megismerhették egymás tudományos eredményeit, megvitatták az egyes szakterületek közötti lehetséges kapcsolódási pontokat, amelyek a kutatások egy későbbi fázisában a további együttműködés alapjául szolgálhatnak.

2013.04.11 Repüléstudományi Konferencia csoportkép