AZ ARTS PROJEKT JÖVŐJE
(AVIATON WEEK & SPACE TECHNOLOGY 2008. 02. 11. p. 33)

Az UK Védelmi Minisztériumnak a beszerzések csökkentésével és késleltetésével kapcsolatos megfontolásai következtében veszélyben van a RAF Tornado gépparkjának kulcsfontosságú radar-korszerűsítési programja.
Az UK legmagasabb szintű védelmi képviselői a soron következő ülésükön megkísérlik kialakítani a védelmi eszközökkel és támogatással kapcsolatos terveket a következő három évre. Az egyik program, melyet késleltethetnek, sőt törölhetnek, az u.n. "Reforger" projekt, melynek célja a RAF Tornado GR4A gépparkjának korszerűsítése egy aktív elektronikus pásztázást alkalmazó antennarendszerrel ellátott (AESA) fedélzeti lokátor beépítésével.
A projekt előrehaladásának esélye a Tornado programban résztvevő egyik ipari képviselő szerint 50%.
A Qinetiq és Selex cégek fejlesztik az AESA szoftver és hardver technológiát a Tornado GR4A korszerűsítésére a Fejlett Radar Célkiválasztó Rendszer (Advanced Radar Targeting System - ARTS) projekt alapján.
Egy Tornado GR4A repülőgépre már felszerelték egy AESA lokátor kulcsfontosságú elemeit, s a Qinetiq cég részvételével kisérleti repüléseket is végrehajtottak.
Az UK Védelmi Minisztériuma költségvetési megszorításokkal küszködik, ami azt jelenti, hogy kénytelen lesz bizonyos beszerzési programjait visszafogni vagy késleltetni.
Az ARTS a radar-szektor egyik alapvető programját képezi a kormányzat Védelmi Technológiai Stratégiáján (Defense Technology Strategy - DTS) belül. Az ARTS program Tornado GR4A repülőgépeken történő bevezetésének akár a késleltetése is úgy tekinthető, mint a DTS politika aláaknázása.
Az ARTS technológia bevezetésének fontosságát hangsúlyozza az, hogy e technológia képezi alapját az elektronikus védelemnek és támadásnak. Egy AESA lokátor potenciális lehetőséget nyújt az ellenséges radarrendszerek  zavarására.
A Reforger program célja a Tornado GR4A repülőgépek Texas Instruments cég által gyártott - jelenleg már elavuló-terepkövető és földi térképező rendszereinek korszerű fedélzeti lokátorokkal történő lecserélése. A Tornado repülőgépek GR4A változatát mind felderítő, mind pedig mélységi csapásmérő feladatok végrehajtására használják. Az információk szerint kezdetben 24 repülőgépre szándékoznak felszerelni AESA lokátort. Az AESA lokátorokra történő áttérés a repülőgépek szenzor-teljesítőképességének radikális javítása mellett jelentősen csökkentené a radarok fenntartási költségét.
A Tornado géppark szolgálatból történő kivonását 2025-re tervezik. Lehetőség van arra, hogy a repülőgépek ezen időponton túl is szolgálatban maradjanak. A GR4A repülőgépek fedélzeti lokátorának lecserélését valószínűleg a BAE Systems társaság által vezetett "általános teljesítőképesség korszerűsítési stratégia " programján belül hajtanák végre. A GR4/4A repülőgépek élettartamának felénél végrehajtandó fáradási programmal kapcsolatos munkák is folyamatban vannak. A fáradási program főleg a törzs mellső és középső részein keletkező károsodások vizsgálatára összpontosul. A program végrehajtása 80 repülőgépet érint.
Az u.n. Mély és Tartós Támadó Képesség (Deep and Persistent Offensive Capability) követelményének kielégítésére a GR4/4A repülőgépek végleges leváltása csaknem bizonyosan együtt fog járni egy pilótanélküli harci repülőeszköz (UCAV) szolgálatba állításával.  Ez az  előzetes tervek szerint 2018-ban történne meg. Egy UCAV az UK radaripara számára is lehetőséget biztosíthatna  az AESA lokátorok beépítésére.

Vissza a tartalomhoz >>>