ALGÉRIA ELVESZTI TÜRELMÉT MOSZKVÁVAL SZEMBEN A MiG-29SMT PROGRAMMAL KAPCSOLATBAN
(AVIATON WEEK & SPACE TECHNOLOGY 2008. 02. 25. p. 34)

Az orosz MiG harci repülőgépgyártó cég intenzív tevékenységet folytat, hogy felajánlja a MiG-35 típust Algériának az ország azon nyilvánvaló döntését követően, miszerint elveti a MiG-29SMT repülőgépek beszerzését. Úgy tudják, hogy Algéria már tájékoztatta Oroszországot arról, hogy visszaadja a már átvett első 15 MiG-29SMT gépet és vonakodik a típussal kapcsolatos bármilyen további szállítások fogadására.
Az Algériai Légierőnek 28 együléses repülőgépet kellett volna átvennie 6 MiG-29UB kétüléses kiképző repülőgéppel együtt.
Oroszország szenvedélyesen küzdeni fog azért, hogy korlátozza az algériai döntésből származó károk hatását, annál is inkább, mivel az észak-afrikai ország több év óta az orosz fegyver-rendszerek fő vásárlója. Orosz védelmi elemzők becslése szerint a MiG-29 SzMT repülőgépeket magába foglaló teljes üzleti megállapodás értéke mintegy 7,5-8,0 milliárd USD, s ez több mint 4 milliárd USD adósság-leírást is tartalmaz Algéria számára.
A Fulcrum repülőgépekhez hasonlóan az Algériai Légierő 28 SzU-30MKI (A) vadászrepülőgépet és 16 Jak 130 sugárhajtású kiképző repülőgépet rendelt. Három SzU-30MKI (A) leszállításra került 2007-ben Algéria részére. A teljes üzleti megállapodás haditengerészeti és szárazföldi fegyverrendszerek jelentős tervezett vásárlására is kiterjed.
Korábban Algéria volt a fegyverek fogadója a Szovjet éra alatt. A 90-es évek folyamán azonban az orosz elemzők szerint Belorusz és Ukrajna benyomultak olyan területekre, melyek hagyományos piacot képeztek Moszkva számára. A 90-es évek végén Dél-Afrika szintén aláírt egy védelmi együttműködési paktumot Algériával. A MiG-29 SzMT üzlet egyik része magába foglalta a 90-es években beszerzett 36 db MiG-29 alaptípusú repülőgép átadását az orosz MiG cégnek, amint a modernizált változatú repülőgépek leszállításra kerülnek.
Algéria először 2007 májusában tagadta meg a MiG-29 SzMT repülőgépek további szállításának fogadását, majd 2007 augusztusában Abdelaziz Bouteflika algériai elnök levelet írt Vlagyimír Putyin orosz elnöknek a MiG-29SMT repülőgép szállításokkal kapcsolatos problémákról.
A két államfő múlt heti moszkvai találkozóján kétségkívül megvitatásra került a Fulcrum probléma. A hivatalos politikai képviselők azonban nem voltak hajlandók nyilatkozni a megbeszélés érdemi részéről.
Az orosz sajtójelentések azt sejtetik, hogy az Algériai Légierő elégedetlen volt a repülőgépek bizonyos szerkezeti összetevőinek minőségével, s azt kifogásolta, hogy ezek vagy gyenge minőségűek, vagy korábban már használatban voltak.
A MiG-29SMT sárkányszerkezetek azon repülőgépekből lettek kialakítva, melyeket a 90-es évek elején gyártottak és eredetileg az Orosz Légierőnek szántak. A 90-es évek folyamán azonban a haderőnem nem volt olyan pénzügyi helyzetben, hogy beszerezhesse a repülőgépeket, s ezért a sárkányokat tárolásba helyezték.
A MiG cég hivatalos képviselői elmondták, hogy az SzMT szabványra történő átalakításuk előtt mindegyik sárkányszerkezet ellenőrzésre került, s a feltárt problémákat kiküszöbölték.
Jemen és Eritrea után Algéria volt a harmadik ország, amely SzMT változatú repülőgépek vásárlását tervezte.
A MiG cég szintén intézkedéseket fog tenni, hogy korlátozza az algériai döntés káros mellékhatásait. A MiG-29 bázis repülőgépből leszármaztatott változatokkal a vadászrepülőgép-gyártó cég eddig egy viszonylag sikeres időszak előnyeit élvezhette az exportpiacon. A cég csúcsvezetése és az Orosz Kormány most megkísérelheti megoldani a problémát, azt javasolva Algériának, hogy szerezze be a MiG-35 típusú vadászrepülőgépeket. A MiG-35 típus a MíG-29 bázis konstrukció további kiterjedtebb modernizálása útján lett kialakítva, mint orosz versenyző típus India közepes harci repülőgépre vonatkozó követelményének kielégítésére.
MiG-29SMT modernizált változatán a repülőgép eredeti N-019E típusú fedélzeti lokátora lecserélésre került a Zsuk-ME több üzemmódú lokátorral, ami az alapját képezte a repülőgép légiharc és levegő-felszín teljesítőképessége jelentős növelésének. A modernizálás lehetővé tette a hajók ellen alkalmazható lokátorirányítású H-31A (AS-17 Krypton) rakéta, valamint a H-29TE (AS-14 Kedge) és a KAB-500Kr TV-irányítású levegő-föld fegyverek beintegrálását a repülőgép fedélzeti fegyverrendszerébe. A repülőgépre egy lézeres célkijelölő konténer is felszerelhető, ami biztosítja a H-29L és a KAB-500L lézer-irányítású fegyverek alkalmazhatóságát.
Az új fedélzeti lokátor az R-77 (AA-12 Adder) közepes hatótávolságú légiharc rakéta felhasználásának támogatását is biztosítja a több légi cél elleni harcfeladatok végrehajtására. Az még nem ismeretes, hogy az R-77 részét képezte-e az algériai export csomagnak, azonban ez valószínűnek tűnik. Az Adder a SzU-30 MKI (A) vadászrepülőgép fedélzeti fegyverrendszerébe is beintegrálásra kerül.
A modernizált MiG-29SMT változat belső és külső tüzelőanyag befogadóképességét is megnövelték, ami biztosítja a repülőgép nagyobb hatótávolságát. A repülőgép vezetőfülke avionikai rendszerekkel és berendezésekkel kapcsolatos tökéletesítése magába foglalja a HOTAS (Hands-on throttle and Stick - kezek a HVK-n és a botkormányon) rendszer és két színes többfunkciós kijelző képernyő alkalmazását.

Vissza a tartalomhoz >>>