TÁJÉKOZTATÓ A TORNADO GR.4 TIEC KÉPESSÉGRŐL
(Jane's INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW 2008. 03. p. 30)

2008. február 4-én a BAE Systems részéről a cég Warton-ban lévő telephelyén bemutatásra került a Tornado GR.4 harcászati információcserét biztosító képesség (Tactical Information Exchange Capability - TIEC).
A TIEC részét képezi annak az 548 millió GBP (1 milliárd USD) értékű szerződésnek, melyet 2008. január közepén ítélt oda az UK Védelmi Minisztériuma (MoD) a BAE Systems cégnek és az ipari partnerét képező General Dynamics (GD) cégnek.
A szerződés az UK Királyi Légierő (RAF) Tornado GR.4 és Harrier GR.9 gépparkjának modernizálására vonatkozik, különös hangsúlyt helyezve a RAF Közvetlen Légi Támogató (CAS) képességének javítására, mely követelmény, az Afganisztánban és Irakban szerzett tapasztalatokból levont tanulságok eredményeként merült fel.
A MoD szerint a modernizálás magába foglalja egy titkosított kommunikációs rendszer és a Link 16 Közös Harcászati Információ Elosztási Rendszer (Joint Tactical Information Distribution System - JTIDS) beépítését és integrálását. A JTIDS rendszer harcászati operatív információkat küld közvetlenül a repülőgép-vezető fülkébe szöveg formátumban, s ez által mindkét repülőgéptípus számára biztosítja egy hálózatba illeszkedés képességét.
A modernizálás képessé teszi az UK pilótákat arra, hogy biztonságosan kommunikáljanak az előretelepült légi irányítókkal, az AWACS repülőgépekkel és egyéb eszközökkel, javítva a helyzetismeretet és csökkentve a saját erők elleni véletlen támadások lehetőségét.
A Tornado GR.4 repülőgépekre felszerelésre kerülő berendezések magukba foglalják az alábbiakat:


A Harrier GR.9 repülőgépekre felszerelésre kerülnek az alábbiak:

E rendszerek által előállított harcászati információ a repülőgép-vezető fülke műszerfalán elhelyezett HDD (Head Down Display) berendezésekre kerül kijelzésre számos kulcsfontosságú technológia felhasználásával, melyek magukba foglalják a digitális térképezést, a valósidős beágyazott adatbázisokat és az útvonal-irányítást.
Bár a Tornado és a Harrier modernizálási programok különállóak, a BAE Systems a konstrukció és a berendezések vonatkozásában a két repülőgépbe beépítésre kerülő rendszerek közötti maximális kompatibilitás elérésére törekedett.
A konstrukcióra vonatkozó követelmény rövid kivonata rögzíti, hogy nem építhetők be új szerkezetű kijelző berendezések, s csak minimális mértékben alkalmazhatók új szerkezetű vezérlőszervek. A TIEC értékelési fázisának program menedzsere, Geoff Linsley kihangsúlyozta annak szükségességét, hogy megtartsák az örökölt berendezések közül a Harrier repülőgép M3AR rádióit és a Tornado repülőgépeken alkalmazott titkosított távközlési rendszert (Secure Communications On Tornado - SCOT), valamint a repülőgépek navigációs rendszereit. Szerinte az új rendszerek be kell, hogy illeszkedjenek a pilóták által megszokott jelenlegi munkarendszerbe, s ezért az információkat a kijelző berendezések változtatása, vagy a repülőgép-vezető fülke áttervezése nélkül kell prezentálni. E követelmény egy sajátos kihívást képezett az új rendszereknek a Harrier repülőgép-vezető fülkéjébe való beillesztése számára, mivel Linsley szerint a fülke már túlzsúfolt.
A Tornado vonatkozásában a problémát inkább a megfelelő tartalék szoftver kapacitás-, s nem pedig a hardver repülőgép-vezető fülkében való elhelyezéséhez szükséges tér hiánya képezte.
Linsley szerint az elkövetkező években a Tornado még sokszor modernizálásra fog kerülni, s fontos hogy bármely új rendszer elegendő képességnövelési lehetőséggel rendelkezzen az információ kijelző berendezések jövőbeni modernizálásaival kapcsolatos új követelmények kielégítésére.

Vissza a tartalomhoz >>>