A MiG cég, tárgyalásokat folytat az Orosz Légierővel a Fulcrum vadászrepülőgép MiG-35 változatának potenciális vásárlásával kapcsolatban. A Légierő szintén vizsgálja a MiG-29 repülőgéppark egy részének egy kiterjedtebb korszerűsítését.
Bizonyosra vehető, hogy a Légierő az algériai kormány által visszaküldött 15 MiG-29 SzMT vadászgépeket is átveszi.
Vlagyimir Barkovszkij, a MiG cég főkonstruktőrének első helyettese szerint: "Aktív vitákat folytatunk az új repülőgépről. Jelenleg a 2010 utáni MiG-35-ről tárgyalunk a Légierővel." A legjelentősebb az, hogy egy MiG-35 beszerzés az Orosz Légierő részéről megerősítené a haderőnem két harcászati típusból álló vadászgéppark kialakításával kapcsolatos megközelítését. A Légierő már tervezi a Szu-27 típuscsalád legutolsó változatát képező Szu-35 (Szu-27SzM2) vadászgépek bevezetését. A Szu-35 egy közbenső megoldást jelenthet, amíg szolgálatba nem áll a Szuhoj cég PAK-FA néven ismert ötödik generációs vadászrepülőgépe.
A MiG-35 a Szu-35 típussal együtt történő bevezetése folytatná Oroszország törekvését a vegyes összetételű, nehéz - és közepes kategóriájú vadászrepülőgépekből álló géppark létrehozására és jelentősen támogatná a Légierő többfeladatú platformokból álló gépparkjának kialakítását. E megközelítés visszatükrözi a volt Szovjetunió Fulcrum és Flanker vadászrepülőgépeinek modernizálási terveit a 80-as évek közepén, bár a modernizált típusok az eredetileg tervezetthez képest közel két évtized elteltével kerülnek szolgálatba állításra.
A Légierő érdekeltsége a harcászati vadászrepülőgépek két kategóriájából álló keverékének fenntartásában azoknak is támogatást nyújt, akik Barkovszkij főkonstruktőr-helyetteshez hasonlóan azzal érvelnek, hogy a PAK-FA egy könnyebb és jelentősen olcsóbb kiegészítő típust igényel.
Barkovszkij szerint a Légierő a korábban tervezetthez viszonyítva egy "intenzívebb modernizálás" végrehajtását igényli a MiG-29-esek számára. Tájékoztatójában elmondta, hogy a MiG cég jelenleg egy modernizációs csomagon dolgozik a szolgálatban lévő repülőgépek részére, s az általános védelmi költségvetés növelésével ez az erőfeszítés is valószínűleg kibővítésre fog kerülni.
A MiG-35 egyben Oroszország versenyző típusát is képezi India többfeladatú harci repülőgép (MRCA) programjában. Barkovszkij elmondta, hogy nem fogják abbahagyni a MiG-35 program végrehajtását, amennyiben elvesztik a versenyt Indiában, azonban hozzátette, hogy az MRCA nagyon fontos a MiG cég számára. A Boeing, az Eurofighter, a Lockheed Martin és a Saab cég szintén részt vesznek a 126 repülőgép beszerzésével kapcsolatos indiai versenyben.
Az Orosz Légierő MiG-35 prototípusával jelenleg hajtják végre a tesztrepüléseket. A konstrukció ténylegesen a Fulcrum élettartamának közepén végrehajtandó modernizálás eredménye, s az India által rendelt - repülőgép hordozóról üzemeltethető - MiG-29K/KUB változat kialakításával kapcsolatos munkákon alapul.
Egy főbb eltérést, s egyben technikai kihívást, az aktív elektronikus pásztázást alkalmazó antennarendszerrel ellátott (AESA) új fedélzeti lokátor képezi, amely leváltja a MiG-29K jelenlegi, résantennával felszerelt lokátorát. Az Indiai Haditengerészet Fulcrum repülőgépei a Fazotron cég Zsuk-M1E (129. Modell néven is ismert) lokátorával lesznek felszerelve. A lokátor következő fejlesztését képező 229. M modell az Indiai Légierő modernizációs programjának részeként a Légierő jelenleg meglévő Fulcrum gépparkjába tartozó, mintegy 50 repülőgépre lesz felszerelve.
A MiG-35 típusba azonban a Zsuk-AE AESA fedélzeti lokátor kerül beépítésre, melynek prototípusa Bangalore-ban az Aero India 2007 kiállításon bemutatott MiG-35 repülőgépen volt felszerelve. Jurij Guszkov, a Fazotron cég vezérigazgató-helyettese, tájékoztatójában kitért azokra a kihívásokra, melyekkel a Fazotron cég szembekerült az AESA lokátor kialakításához szükséges technológiák kifejlesztése során. Az AESA lokátor teljesítőképességének megjavításával kapcsolatos, jelenleg folyamatban lévő földi-próbapadi munkákat követően májusban folytatni fogják az AESA konstrukció légi tesztelését.
2008 közepén az indiai MiG-29K program számára is fontos tesztelés-sorozatok kerülnek végrehajtásra. Ehhez a repülőgép - amely jelenleg a Zsukovszkij-ban lévő Gromov Kísérleti Repülési Intézetnél intenzív tesztelés alatt áll - átkerül az Orosz Légierő Aktyubinszk melletti Kísérleti Repülési Központjába (rövidített nevén: Glitsz).

A MiG-29 Fulcrum vadászrepülőgép
MiG-35 változata a levegőben
A Glitsz központban fogják végrehajtani a fedélzeti fegyverek integrálásával kapcsolatos teszteléseket, melyek kiterjednek egy kivételével az összes azon irányítható rakétákra, melyeket India beszerez a MiG-29K program részeként.
Az orosz hadiipar képviselői fenntartják azt az állításukat, hogy a MiG-29SzMT vadászrepülőgépek Algéria részéről történt visszaküldése politikai motivációk alapján, s nem műszaki hiányosságok miatt történt.
A repülőgépek kezdetben néhány nyugati fedélzeti avionikai rendszerrel felszerelve kerülnek bevezetésre az Orosz Légierő gépállományába. E rendszerek azonban egy 24 hónapos időszak folyamán lecserélésre kerülnek. Az Orosz Légierő által jelenleg üzemeltetett MiG-29 repülőgépek nagy részétől eltérően a MiG-29SzMT egy igazi többfeladatú teljesítőképességet biztosíthat, amíg végrehajtásra nem kerül a szolgálatban lévő gépeken a tervezett modernizálás és a MiG-35 gépek leszállítása.