Európában nagy lendülettel folyik az egyes országok perspektivikus vadászrepülőgép beszerzésével kapcsolatos verseny a különböző gyártó cégek között.
Oslo udvariatlanul kurta választ adott a Boeing cég ajánlatára, Koppenhága viszont lojálisabbnak mutatkozott és az F/A-18E/F Super Hornet vadászrepülőgépre vonatkozó ajánlást figyelembe fogja venni a beszerzési folyamat előkészítésénél.
Norvégia számára az ajánlattétel határideje 28-án lejárt. Bár néhány norvég politikus úgy véli, hogy az Eurofighter számára nyitva marad az ajtó, a valóságban csak a Lockheeed Martin cég F-35 JSF vadászgépére és a Saab cég Gripen N vadászgépére vonatkozó ajánlás marad meg a 48 repülőgép beszerzésére irányuló versenyben.
Dánia vonatkozásában e két típushoz csatlakozik az F/A-18E/F Super Hornet. Az értékelési folyamat részeként a dán pilóták készülnek a típuson történő repülésre, s a Dán Védelmi Minisztérium a típussal kapcsolatban egy információkéréssel fordult az US DoD-hoz. A verseny alapján a győztes repülőgép kiválasztása 2009 közepére s a végső szerződés aláírására pedig 2012 elejére várható.
A Lockheed Martin cég hatalmának letörése az "F-16 programban Résztvevő Európai Légierők" elnevezésű csoportba tartozó már legalább egy országban is felérne egy jelentős díjjal a célok közötti versenyben. Dánia és Norvégia mindketten e csoport tagjait képezik.
Svájc szintén folytatja a Légierő rendszerében lévő Hornet repülőgépek váltótípusának keresését és megkezdte az alapvető követelményekre vonatkozó dokumentumok köröztetését a potenciális ajánlattevők között.
Csak néhány nappal az osloi ajánlattevés határideje előtt a Saab cég élt az alkalommal, hogy bemutassa a Gripen Demo prototípust. A repülőgép kulcsfontosságú szerepet játszik a cég ajánlataiban nemcsak Norvégiában és Dániában, hanem Indiában is és hozzájárul egy fejlett Gripen változat jövőbeni export sikereinek magalapozásához.
Az április 23-án Linkoping-ben bemutatott Demo változatnak két fő funkciója van: aerodinamikai és propulziós prototípust képez a 2015-ben vagy később leszállításra kerülő következő-generációs Gripen konstrukció számára. A platform egy aktív elektronikus pásztázást alkalmazó antennarendszerrel (AESA) ellátott fedélzeti lokátor és más olyan képességnövelő modernizálások kifejlesztésére és értékelésére is felhasználásra kerül, melyek alkalmazhatók lehetnek a jelenlegi JAS 39C/D gyártási változat új, vagy modernizált példányaihoz. A Saab egy földi telepítésű avionikus tesztelő próbapadot készít, amely a cég reményei szerint csökkenteni fogja a Gripen fedélzeti rendszerek modernizálásának költségeit.
A demonstrátor (Demo) repülőgéppel a Saab megpróbálja elérni a lehető legnagyobb teljesítménynövelést a hasznos teher, a harci hatósugár és a sebesség vonatkozásában a repülőgép külső vonalainak jelentős változtatása nélkül. A programmal kapcsolatos hivatalos szerződés 2007 októberében került aláírásra a svéd kormány részéről, bár a munka már korábban folyamatban volt.
A JAS 39C/D változatú repülőgép Volvo/GE RM12 hajtóműve lecserélésre kerül a Super Hornet vadászgép hajtóművéből leszármaztatott General Electric F414G hajtóművel, amely 20-25 %-kal nagyobb teljesítőképességgel rendelkezik és kissé szélesebb levegőbeömlő nyílásokat igényel. Az áttervezett szerkezetű futómű előre húzódik be, s a behúzás folyamatában a kerekek 90 fokra elfordulnak, hogy beférjenek a szárny alatti kidomborodott térbe. Az Egyesült Királyságban kifejlesztett új futómű biztosítja a repülőgép 2,5 tonnával megnövelt teljes tömegének alátámasztását és a fő futómű gondolák kiküszöbölése lehetővé teszi a belső tüzelőanyag befogadóképesség 40 %-kal, 3311 kg-ra (7300 lb-re) történő növelését. A törzs alatt két kiegészítő pilon van elhelyezve nehéz függesztmények számára.
A bemutatott Gripen Demo repülőgép az alábbi harci függesztményekkel volt felszerelve:
Folyamatban vannak a munkák egy iker-indítósín konstrukció számára.
A beszerzésre kerülő szerkezeti változtatások biztosítják a hatótávolság mintegy 35 %-kal történő növelését, s emellett a repülőgép várhatóan képes lesz 1,1M-vel, az ugynevezett szuperutazó üzemmóddal történő repülésre szabvány légiharc rakétaterheléssel. Az US-val is folyamatban vannak a tárgyalások a Boeing GBU-39/B kis átmérőjű bomba beintegrálásával kapcsolatban.
2007 októberében a Saab és a Thales cégek közös csoportot hoztak létre egy AESA lokátor kifejlesztésére a demonstrátor repülőgép részére. A lokátor magában foglalja a Gripen szabványt.
Saab Microwave PS-05/A lokátorának hátsó szerkezeti összetevőit egy aktív elektronikus pásztázást alkalmazó antennarendszerrel ugyanannak a technológiának a felhasználásával, amelyet a Thales cég fejleszt a Dassault Rafale vadászrepülőgép számára. Az AESA lokátor a tervek szerint 2009 nyarán fog repülési tesztelésre kerülni a demonstrátor repülőgépen.
Az új avionikai rendszer felépítésének alapelve az, hogy a repülés-biztonság szempontjából kritikus funkciók el vannak különítve a harcfeladat funkcióktól robusztus szoftverszegmentálással. Ez azt jelenti, hogy a repülésbiztonság szempontjából nem kritikus funkciók (mint pl. a szenzor-, vagy display felújítások) kiegészíthetők, vagy korszerűsíthetők egy teljes biztonsági felülvizsgálás végrehajtása nélkül. A rendszer felépítésénél sorozatban gyártott késztermék hardver is kiterjedt mértékben felhasználásra fog kerülni.

A Gripen Demo prototípus