Az Orosz Légierő készül a Jak-130 fejlett sugárhajtású kiképző repülőgép éleslövészeti tesztelésének megkezdéséhez. Ennek során értékelni fogják az infravörös R-73 (AA-11 Archer) levegő-levegő rakéták, valamint különböző levegő-felszín kategóriájú irányított fegyverek alkalmazhatóságát. Az éleslövészeti tesztelésekkel kapcsolatos repülési feladatokat a Légierő Aktyubinszk-ban települő Repülőkísérleti Központjának repülőteréről hajtják végre. A tesztprogram keretében, a repülőgép harci alkalmazásának vizsgálata augusztusban kezdődik.
A Jakovlev cég főkonstruktőre, Konsztantin Popovics tájékoztatója szerint a Jak-130 már túljutott az állami átvételi vizsgálatok első fázisán, így ez lehetővé teszi a típus sugárhajtású alapkiképző repülőgépként történő felhasználását. Az állami átvételi vizsgálatok második fázisán túljutva a sorozatgyártású repülőgép megkapja az engedélyt a harci-kiképző szerepkörben történő alkalmazásra.
Az Orosz Légierőnek jelenleg 62 repülőgépre van rendelése, melyből az első gyártási széria 12 példányát 2009-2010-ben szállítja le az ipar, majd ezt követi a további 50 gép 2010-2015 között. Popovics főkonstruktőr szerint a Légierőnek még legalább további, 240 repülőgépre lesz szüksége

A Jak-130 fejlett sugárhajtású kiképző repülőgép
Az éleslövészeti tesztprogram befejezése valószínűleg átnyúlik 2009-re. A Légierő már meghatározta az ipar számára azokat az alapvető fedélzeti fegyvereket, amelyeknek a típuson történő alkalmazhatósága az engedélyezési eljárás során elengedhetetlen.
A program a sisakba szerelt célzó-rendszer tesztelését is magába foglalja.
A repülőgép lézeres célmegjelölő konténerrel is felszerelhető. Popovics főkonstruktőr tájékoztatójában elmondta, hogy a fedélzeti rendszerek tesztelési programjának részeként már végrehajtották a szélcsatorna kísérleteket, melyek során modelleken vizsgálták a fegyverek repülőgéptől való leoldásának és a géptől való leválásának folyamatait.
A Légierő szándéka az, hogy az alapkiképzésen kívül a Jak-130-asokat a haladó szintű harckiképzésre is maximálisan felhasználják, ezzel, amennyire csak lehetséges - e feladat végrehajtása alól - tehermentesítsék a vadászrepülőgépeket. Popovics főkonstruktőr szerint az orosz vadászrepülőgépek 2000-2500 óra teljes repülési üzemidejének a harckiképzési feladatok végrehajtása jelentős részét felemésztik.
Jelenleg két üzem végzi a Jak-130 repülőgépek végszerelését Nyizsnij Novgorod-ban, illetve Irkutszk-ban, így üzemenként, évente maximum 12 db repülőgép kibocsátása biztosítható. A repülőgépek fő részeinek gyártását úgy osztották el a két üzem között, hogy Nyizsnij Novgorod felelős a törzs, Irkuszk pedig a szárny és a függőleges vezérsík gyártásért.
Az első 12 gépet az Orosz Légierő részére Nyizsnij Novgorodba gyártják, az első export megrendelés pedig Irkutszk teljesíti Algéria részére. Az algériai repülőgépeket, az Orosz Légierő első szériájával együtt 2009-2010-ben szállítják le.
Az állami átvételi vizsgálatok első szakaszában a repülőgépek sikeresen teljesítették az előírt repülési feladatokat, s a kéthónapos tesztelési időszak alatt naponta 4-5 felszállással, összesen 100 repülést hajtottak végre.
A típus eddigi fejlesztése során 2006-ban az egyik prototípus lezuhant a fedélzeti kvadruplex digitális repülésvezérlő rendszer problémája miatt. A fő rendszer meghibásodott és a tartalékrendszer nem lépett működésbe. Mindkét pilóta sikeresen katapultált. Popovics főkonstruktőr szerint a probléma azonosítása és kiküszöbölése hat hónapig tartó intenzív munkát igényelt.