AZ F-35B SIKERES ELSŐ REPÜLÉSE
(AVIATION WEEK & SPACE TECHNOLOGY, 2008. 07. 07 p. 15.)

A rövid felszállást és függőleges leszállást alkalmazó (STOVL) Lockheed Martin F-35B Lightning II vadászrepülőgép 2008. június 11-én végrehajtotta az első repülését a Lockheed Martin cég Forth Worth-ben (Texas) települő üzemegységének repülőteréről. Az esemény egy olyan repülőgép első repülését jelzi, amely biztosítja a képességek korábban elérhetetlen kombinációját: a lopakodhatóságot, a szuperszonikus sebességet és a STOVL üzemmód alkalmazásával elérhető telepítési rugalmasságot. A 43 perces repülés biztosította az összes kitűzött célok elérését. Az összes további kezdeti repülések hagyományos fel- és leszálló üzemmód alkalmazásával kerülnek végrehajtásra; a rövid felszállások függőleges leszállások és függések kísérleti repülési programjának végrehajtása 2009 elején fog beindulni. Az F-35B repülőgép lesz az első a három Lighting II változat közül, amely 2012-ben eléri a kezdeti hadműveleti teljesítőképességet (IOC), az U.S. Tengerészgyalogság (U.S. Marine Corps) részére. A STOVL változatot az U.K. Királyi Légierő és Királyi Haditengerészet, valamint Olaszország Légiereje és Haditengerészete is alkalmazni fogja. Az F-35B propulziós rendszerének időben történő leszállítása a Pratt & Whitney cég F135 hajtómű programja számára is egy jelentős mérföldkövet képez és visszatükrözi a Pratt & Whitney, Rolls-Royce, Hamilton Sundstrand, Lockheed Martin cégek és a JSF programiroda közötti szilárd partnerséget.

Vissza a tartalomhoz >>>