AZ OROSZ LÉGIERŐ TERVEI A SZU-35 RENDSZERBEÁLLÍTÁSÁRA
(AVIATION WEEK & SPACE TECHNOLOGY, 2008. 07. 14 p. 42.)

Az Orosz Légierő rendszerbe kíván állítani 48-72 Szuhoj Szu-35 többfeladatú vadászrepülőgépet közbenső megoldásként, amíg szolgálatba nem lép az ötödik-generációs harci repülőgép.
A Szu-27 Flanker vadászgépből leszármaztatott Szu-35 első prototípusa július elején került bemutatásra a Légierő rangidős tisztjei számára. A 901-es fedélzeti számú repülőgép a februári első repülése óta a bemutatóig eltelt időszakban 20 sikeres tesztrepülést hajtott végre. A Légierő vezetője, Alexander Zelin vezérezredes szerint a haderőnem 2-3 Szu-35 egységet kíván felállítani.
A Szu-27M2 néven is ismert repülőgép lenne az első olyan új-gyártású többfeladatú vadászgép, amely bekerülne a Légierő gépállományába. A Flanker-ek korlátozott mennyiségben már átalakításra kerültek a Szu-27SM szabványváltozatra, amely lehetővé teszi számos levegő-felszín kategóriájú fegyvertípus alkalmazását.
Összesen négy Szu-35 prototípust kell legyártani, melyek közül az utolsó már egy teljes gyártási sorozatú szabvány repülőgép lesz. A gyártási ütemterv szerint két prototípus ebben az évben kerül legyártásra.
Úgy tűnik, hogy az orosz kormány 2015-ig terjedő időszakra vonatkozó felfegyverzési terve magába foglalja a gyártási sorozatú Szu-35 repülőgépek kezdeti beszerzését bár az ebbe tartozó repülőgépek darabszáma legfeljebb hat lehet. Ettől függetlenül bármilyen volumenű beszerzés a Szuhoj céget fogja támogatni. A cég saját kezdeményezésként kezdte el a program végrehajtását export szállítások biztosítására, s még jelenleg is folytatja a fejlesztés önálló finanszírozását. A Szu-35 a brazíliai vadászrepülőgép program egyik versenyző típusát képezi.
A Szuhoj cég vezérigazgatója, Mihail Pogoszján szerint az első gép leszállítások a Légierő részére 2011-ben kerülhetnek végrehajtásra. Kezdetben a cég 2009-re tervezte az első leszállításokat. Bár a Szu-35 külső kontúrvonalai nagyon hasonlóak a Flanker alaptípus kontúrvonalaihoz, a repülőgép belső kialakítása az avionikai berendezések és fedélzeti rendszerek vonatkozásában csaknem teljesen új, s többek között egy üveg repülőgépvezető fülkét is magába foglal.
A fedélzeti rendszerek közül sok rendszer a Szuhoj cég ötödik-generációs T-50 vadászrepülőgép programjában is felhasználható. Zelin tábornok szerint a Szu-35 repülőgépet úgy fejlesztik, hogy magvalósítsa az ötödik-generációs vadászrepülőgéppel kapcsolatos főbb elképzeléseket és biztosítsa ezek valóságban történő tesztelését. A PAK FA prototípus (a T-50) a tervek szerint 2009-ben fog repülni, s a csapatpróbák céljára történő első gépleszállítások 2013-ban fognak megkezdődni.

8
A Szu-35 többfeladatú vadászrepülőgép

Vissza a tartalomhoz >>>