Miközben az F-35 tesztelési programjának végrehajtása ez év őszén felgyorsul a Lockheed Martin cég és a Közös Csapásmérő Vadászrepülőgép (JSF) partnerországok egy bonyolult és ingatag helyzet egyensúlyban tartására törekednek, hogy elsimítsák a repülőgépre vonatkozó árképzéssel kapcsolatos problémákat, még mielőtt a Pentagon közbelépne egy 2014-ben kezdődő stabilizáló többéves repülőgép vásárlási program bevezetésével.
A legfrissebb rendelkezésre álló adatok alapján az egyes JSF változatok Pentagon által becsült árai az alábbiak:
E számok bizonyára növekedni fognak, s a Lockheed Martin cég JSF program végrehajtásáért felelős elnökhelyettese, Dan Crowley szerint jelenleg végzik az új adatok gyűjtését, melyek valószínűbbek lesznek és visszatükrözik a "gyártóüzemi aktualitásokat". A Pentagon és a Lockheed Martin cég úgy véli, hogy az AA-1 (CTOL kockázat csökkentő demonstrátor) múlt évben végrehajtott repüléseivel, a BF-1 (az első reprezentatív STOVL repülőgép) legyártásával és mind a 19 rendszertervezési és fejlesztési repülőgépnek a Forth Worth üzem gyártási sorába történő bevezetésével kapcsolatos munka egy szilárdabb alapot biztosít a jövőbeni költségkihatások megállapítására. Mindezeket, s a BF-1 június 11-i sikeres első repülése utáni fellendülést figyelembe véve várható, hogy a program támogatása a nemzetközi partnerek részéről szilárdulni fog.
Az U.S. három haderőnemén (USAF, US Navy, US MC) felül az Egyesült Királyság, Olaszország, Ausztrália, Kanada, Dánia, Hollandia, Norvégia és Törökország azok a partnerek, melyek eddig különböző összegű előlegként befizetett finanszírozást és programtámogatást biztosítottak a JSF program végrehajtására.
A JSF repülőgépek külföldi katonai eladási programok keretében történő beszerzésében Izrael, Szingapúr, Japán, Görögország, Spanyolország, Románia és Bolívia is érdekelt. Ezek közül Izrael volt az első, amely bejelentette az igényét a JSF repülőgépek már 2011-es pénzügyi évben történő megvásárlására.
A Lockheed Martin cég tovább szorgalmazza az ún. "konzorcium vásárlási" koncepció realizálását, ami által a nemzetközi partnerek biztosíthatnák maguknak a JSF korai beszerzését már 2011-ben (a 2014-es dátumot megelőzően, amikor az U.S. tervezi a JSF külföldre történő szállításainak engedélyezését) úgy, hogy egy egyedüli előleg díjat kellene fizetniük a repülőgépért, függetlenül az éves egységártól.
A JSF program hivatalos képviselői szerint mintegy 372 repülőgépet vásárolhatnának 2012-2016 között a nemzetközi partnerek.
A Lockheed Martin cég azt reméli, hogy a rövidesen rendelkezésre álló árbecslésekre alapozva megerősíti ezeket a vásárlásokat az előlegre történő gyártás stabilizálására. A partner országok tudnának előre fizetni, mivel a Pentagontól eltérően nincsenek korlátozva az évenkénti finanszírozásra. Van egy olyan csapda, hogy az anyagi kötelezettségeket jóval azelőtt kell vállalni, mielőtt a Pentagon és a partnerek lehetőséget kapnak a nemzetközi szállításokra engedélyezett változatú Block 3 sorozatú repülőgép teljes körű értékelésére, melynek hadműveleti tesztelése csak 2014-ben fog befejeződni. Néhány ország már habozó magatartást tanúsít; az Egyesült Királyság esetében például 2013-ig nem várható szerződés aláírása tesztelő és kiképző repülőgépek beszerzésére.
Olaszország illetékes hivatalos képviselői az F-35A változat két korai beszerzését fontolják a hadműveleti tesztelés és értékelés számára. Az első vásárlás a 3. alacsonyszintű kezdeti gyártási fázis (LRIP 3) keretén belül a 2009-es pénzügyi évben, a második pedig az LRIP 4 fázis keretében a következő évben kerülne végrehajtásra. Hollandia szintén tervezi egy tesztrepülőgépnek a 2009-es pénzügyi évben, s egy másiknak pedig a 2010-es pénzügyi évben történő beszerzését.
Ez év végén, vagy 2009 elején várható döntés egy olasz végszerelő és ellenőrző üzem létrehozásával kapcsolatban. Olaszország előzetes követelményei a Légierő számára 109 F-35A változatú repülőgép, a Haditengerészet számára pedig 22 F-35B változatú repülőgép beszerzését tartalmazzák, de a Légierő is növekvő érdeklődést tanúsít két F-35B század beszerzése iránt.
Néhány partner amiatt aggódik, hogy az évenként történő beszerzések miatt árkülönbségek lesznek a repülőgépek között, s ezért elvárja, hogy az árak előreláthatók legyenek. A dollár értékének fluktuációja szintén komplikációkat okozhat. Éppen ezért a "konzorcium vásárlási" koncepció realizálása biztosíthatja a kívánt stabilitást.
A Lockheed Martin cég azonban optimista és arra számít, hogy nagymértékben valósághű ("Hi-fi") egységár adatokkal fog rendelkezni a következő év első negyedében. Dan Crowley elnökhelyettes szerint, mikorra a partner nemzeteknek anyagi kötelezettséget kell vállalniuk, a Lockheed Martin tapasztalata a repülőgépek tesztrepüléseivel kapcsolatosan a levegőben és a Block 3 fejlesztés terén a gyártóüzemben jóval nagyobb lesz és nagymértékben lecsökken annak kockázata, hogy olyan repülőgépet vesznek, melynek teljesítőképessége alatta marad a tervezettnek.
A Lockheed Martin cég hivatalos képviselői azonban elismerik, hogy a gyártási ciklus hosszabb volt a tervezettnél, Dan Crowley elnökhelyettes és David Heinz, az U.S. Tengerészgyalogság (U.S. MC) dandártábornoka (a JSF programigazgató helyettese) elmondta, hogy a BF-1 gyártási ütemtervére összpontosították az erőfeszítéseket, mivel a haderőnemek közül az U.S. MC-nek kell először elérni a 2012-es pénzügyi év második negyedében a STOVL változattal a kezdeti hadműveleti teljesítőképességet (IOC).
Az USAF a 2013-as pénzügyi évben kell hogy elérje az IOC-t a CTOL Block 3 változattal, az U.S. Navy pedig a 2015-ös pénzügyi évben a CV változattal.
A jelenlegi tervek szerint a JSF gyártási darabszáma a következő:
A Pentagon különböző változatokat vizsgálva keresi a lehetőségeket a gyártás intenzív felfuttatásának finanszírozására, s a végleges 2010-es pénzügyi évre vonatkozó igény 2009 februárjában kerül a Kongresszus elé megvitatásra. E folyamat közben azonban az USA új elnöke és apparátusa minden bizonnyal kulcsfontosságú változtatásokat fog eszközölni az utolsó pillanatban miután 2009 januárjában hivatalba lép.
A Pentagon közel távú terveiben előirányzott nagyobb mennyiségű F-35 vásárlás lehetőségének egyik fontos meghatározó tényezőjét az képezi, hogy megszűnik a Légierő F-22 költségvetésének finanszírozása, ami lehetővé teszi a Lockheed Martin cég F-22 gyártási sorának végleges leállítását. Mint ismeretes a Pentagonon belül az F-22 program két főtámogatója Michael Wynne miniszter és T. Michael Moseley a Légierő Vezérkari Főnöke a közelmúltban lemondott. Távozásukkal valószínűtlen, hogy a két hajtóműves lopakodó vadászrepülőgép gyártása folytatódni fog, hacsak nem lép közbe a Kongresszus egy direktívával. Az F-22 részére előirányzott finanszírozás összege valószínűleg átcsoportosításra kerül az F-35 program számára, ami elősegíti a megnövelt volumenű közel távú beszerzéseket, segíti a gyártásfelfutás egyenletesebbé tételét és a korai kibocsátású repülőgépek árának csökkentését.
Egy másik problémát a 2010-es pénzügyi év számára az képezi, hogy mikor fogja eszközölni Izrael az F-35 beszerzéseket és hogyan fogják ezek enyhíteni a gyártásfelfutással kapcsolatos problémákat a Pentagon 2014-ben beindításra kerülő többéves vásárlási programjának beindítása előtt. Izrael jelenleg előzetes tárgyalásokat folytat 25 repülőgép beszerzésére (50 repülőgépre vonatkozó opcióval) a 2010-2012 pénzügyi években. Június hónapban egy izraeli delegáció tartózkodott Washingtonban, hogy részletes tájékoztatást kapjon a JSF teljesítőképességéről. Izraelnek régóta fennálló törekvése az, hogy saját fedélzeti berendezései kerüljenek beszerelésre a repülőgépekbe. A JSF esetében ennek megvalósítása sokkal bonyolultabb lehet, mivel egyrészt e repülőgép harcfeladat rendszerei egy integrált architektúra keretén belül vannak kialakítva, másrészt pedig azért, mert bármely utólagos külső konstrukciós kiegészítések növelhetik a JSF eredetileg biztosított kis radar keresztmetszetét. Izrael például nem alkalmazza az U.S. Légierő Link 16 kommunikációs adatkapcsolati rendszerét és érdekelt a saját maga által kifejlesztett elektronikus hadviselés csomag beépítésében. Tom Burbage, a Lockheed Martin cég elnökhelyettese és F-35 program integrációs főmenedzsere szerint azonban az izraeli követelmények kielégíthetők plusz költségráfordítással egyedi tervezésű hullámformák kifejlesztésével.
Izrael után a következő F-35 vásárló várhatóan Szingapúr lesz, s Japán pedig valószínűleg át fogja helyezni az új vadászrepülőgépek beszerzésére irányuló erőfeszítéseit az F-35-re, mivel az U.S. kormánya minden bizonnyal nem fogja engedélyezni az F-22 nemzetközi eladását.
Közben a gyártás üteme már felgyorsul Forth Worth-ben. Az első LRIP keretében folyamatban van két CTOL változatú F-35 gyártása, melyek a 2009-es pénzügyi év során fognak átadásra kerülni az USAF részére. A második LRIP 12 repülőgép gyártását foglalja magába, melyek közül 6 CTOL változatú, 6 pedig STOVL változatú F-35. Az U.S. Navy részéről nincs beütemezve 2010-ig az első négy CV változatú (repülőgép-hordozóról üzemeltethető) repülőgép átvétele.
Lehetséges, hogy a Pentagon közbelép egy kiegészítő F-35 finanszírozással, miután a BF-1 múlt havi sikeres első repülését követően fokozódik a program iránti bizalma. John Young, a Pentagon beszerzési főnöke kijelentette, hogy kész megfontolni egy olyan döntést, amely lehetővé tenné a program teljes ütemű gyártási fázisba történő belépését, mielőtt megkapná a hivatalos "Beyond LRIP" ("LRIP utáni") jelentést a tesztelést végrehajtó szervezettől. Általában az a helyzet, hogy a programoknak meg kell várniuk egy hivatalos beleegyező "fejbólintást" a Pentagon tesztelő wing-jétől, mielőtt a beszerzési főnök megfontolná a teljes ütemű gyártás finanszírozásának megkezdését.
A JSF program hivatalos képviselői jól haladnak előre a program végrehajtásával, s azzal érvelnek, hogy ennek egyik oka az, hogy a Pentagon és a Lockheed Martin cég a korábbi F-16 és F-22 programoktól eltérő utat választotta a JSF program végrehajtására. Kialakították a párhuzamos tesztelések módszerét - beleértve a földi és légi teszteléseket, valamint a modellezéssel és szimulációval történő teszteléseket - s e módszer alkalmazása elegendő betekintést fog biztosítani 2014-ben a beszerzési hivatal számára annak eldöntésére, hogy eléggé érett-e a JSF rendszer a teljes ütemű gyártás beindítására.
Az "LRIP utáni" jelentés 2014 végén várható, melynek alapján a Pentagonnak döntést kell hoznia a 2014-es pénzügyi évben kezdődő többéves beszerzés finanszírozására. A pénzügyi stabilitás azonban döntő fontosságú a program számára.
Az "LRIP utáni" jelentés alapját képező tevékenységek magukba foglalják a hadműveleti tesztelésben való részvételt Olaszország, Hollandia és az Egyesült Királyság részéről.
Egyébként a Lockheed Martin hivatalos képviselői kihangsúlyozzák, hogy a cég F-35-tel kapcsolatos ár-modelljei sokkal megbízhatóbbak, mint a korábbi repülőgépprogramoknál alkalmazott ár-modellek. A cég különösen optimista a hadműveleti tesztelésre történő küszöbönálló átmenet ütemtervével kapcsolatban. A program hivatalos képviselői elismerik, hogy a programra vonatkozó korábbi tervek a kialakításuktól kezdve irreálisak voltak. A tervek legutóbbi átszerkesztése egy évvel megnöveli a rendszerfejlesztési és demonstrációs fázis időtartamát, s ez lehetővé teszi, hogy több idő legyen a hadműveleti tesztelési fázisra történő áttérésre, beleértve azt az időt is, amely e fázis végrehajtásában résztvevő gépszemélyzetek kiképzéséhez szükséges.
A Pentagon 2010-es pénzügyi évének költségvetésére vonatkozó másik kérdést az képezi, hogy mikor kerül finanszírozására a Block 4 változatú repülőgép. Az első Block 2 változatú repülőgépeket az U.S. Tengerészgyalogság veszi át, mivel sürgősen szükség van az elavult Harrier STOVL vadászrepülőgépek lecserélésére. Mindenegyes újabb Block változat azonban magával hozza a repülőgép teljesítőképességének növelését. Mivel az egyes Block változatok bevezetésével történő modernizálás szoftver aktualizálással biztosítható a tengerészgyalogság fokozatosan fogja végrehajtani gépparkjának modernizálását a Block 2 konfigurációból kiindulva. A Légierő már eleve Block 3 változatú F-35 CTOL repülőgépeket fog beszerezni.
A Pentagon a 2010-es pénzügyi év költségvetésében tervezte a Block 4 változat fejlesztésének megkezdését, azonban a haderőnemek finanszírozási lehetőségétől függően ez eltolódhat a 2012-es pénzügyi évre. Ebben az esetben azonban a Block 4 változat által biztosított néhány képesség kialakítása már a Block 4 változat teljes körű bevezetése előtt finanszírozható lehet. David Heinz dandártábornok, JSF helyettes programigazgató szerint a Légierő fontolja az automatikus, földdel való összeütközést elkerülő rendszer és a "Net Ready" képesség előre történő finanszírozását a teljes Block 4 változat bevezetése előtt.
A nemzetközi partnerek várhatóan a Block 3 modellel kezdik a JSF beszerzési programjaik végrehajtását és input adatokat fognak biztosítani a Block 4 változat fejlesztési programjába történő befoglalás céljából.
A lehetséges potenciális JSF vevők
Ország |
Várható JSF vásárlások/változatok |
Konkurens típusok/A típus kiválasztás ideje |
|
Partnerek |
|||
U.S. |
2443/CTOL, CV, Stovl) |
nincsenek |
|
Ausztrália |
100 CTOL |
nincsenek |
|
Kanada |
Legalább 65 CTOL |
Verseny van tervezve a 2012 évi döntés számára |
|
Dánia |
48 CTOL |
F/A-18 E/F, Gripen; a döntés 2009-ben várható |
|
Olaszország |
131 CTOL és Stovl |
nincsenek |
|
Hollandia |
85 CTOL |
F-16, Eurofighter, Gripen, Rafale; |
|
Norvégia |
48 CTOL |
Gripen; a döntés 2008 végén várható |
|
Törökország |
100 CTOL |
nincsenek |
|
U.K. |
138 Stovl |
nincsenek |
|
Potenciális külföldi országok |
|||
Izrael |
25 (plusz további 50 opció) |
nincsenek |
|
Szingapúr |
Meghatározandó mennyiség és változat |
Verseny valószínű, ideje ismeretlen |
|
Japán |
Meghatározandó mennyiség és változat |
F-22, Rafale, Eurofighter, F/A-18 E/F, F-15 |
|
Spanyolország |
Meghatározandó mennyiségű Stovl |
nincsenek |
|
Görögország |
Meghatározandó mennyiség és változat |
Verseny valószínű a Rafale, Eurofighter és F/A-18 E/F típusokkal |
|
Az első F-35 B STOVL változatú repülőgép vezeti a köteléket (felül jobbra)
a Forth Worth feletti repülésben. Középen az F-16, alul balra pedig az F/A-18