TÁJÉKOZTATÓ A "MANTIS" UAV DEMONSTRÁTOR ESZKÖZRŐL
(AVIATION WEEK & SPACE TECHNOLOGY, 2008. 07. 21 p. 26.)

Az Egyesült Királyság "Mantis" hosszú-időtartamú ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance - hírszerző, megfigyelő és felderítő), és csapásmérő UAV programja a BAE Systems társaság számára biztosítja egy olyan platform fejlesztését és gyártását, amely nem csak az Egyesült Királyság nemzeti szükségleteit, hanem az U.S. követelményeit is kielégítheti.
A "Mantis" makettje első alkalommal a Farnborough-i repülő kiállítás nyitónapján került nyilvánosan bemutatásra. A BAE Systems társaság és a Brit Védelmi Minisztérium az elmúlt 18 hónapban titokban tartották a Mantis-szel kapcsolatos munkákat, bár a közelmúltban már kezdtek megjelenni bizonyos korlátozott részletek.
A Mantis egy alternatívát biztosíthat a Védelmi Minisztérium számára a General Atomics cég Predator B/Reaper UAV eszközének további jelentős beszerzésével szemben. Egy sürgős hadműveleti követelmény alapján London eddig három eszközt rendelt, további jelentősebb mennyiség rendelésének potenciális lehetőségével. A Mantis feszített fejlesztési ütemterve azt a lehetőséget ígéri, hogy az eszköz beszerezhető lenne olyan időkereten belül, amely csak kismértékben haladná meg a kiegészítő Predator B UAV eszközök beszerezhetőségéhez szükséges időkeretet.
A mintegy 21,3 m (70 ft) szárnyfesztávolsággal rendelkező sárkányszerkezet gyártása már folyamatban van. A földi üzemeltetési próbák ez év vége előtt várhatók, s az első repülés pedig 2009 elejére van tervezve.

11
A BAE Systems társaság "Mantis" UAV eszközének makettje

A Mantis hadműveleti változatának maximális repülési időtartama 30 óra körül lesz, s az eszköz 7620-9144 m (25 000 - 30 000 ft) magassági tartományban fog tevékenykedni.
A Mantis végleges konfigurációjának kialakítása előtt a BAE Systems társaság vizsgálta az egy és két hajtóműves konstrukciókat, s végül a két hajtóműves konfiguráció mellett döntött, melynél a két hajtómű a törzs hátsó részén felül lévő rövid szárnycsonkok végén van elhelyezve. E megoldás több előnnyel rendelkezik. Az egyik az, hogy az UAV eszköz képes egy hajtómű működése mellett hosszú ideig járőrözni. A prototípus változatú Mantis UAV eszközbe a Rolls-Royce Modell 250 hajtómű egyik változata van beépítve. A gyártási szabvány változatú Mantis UAV eszközbe beépítendő hajtómű típusa még meghatározásra szorul.
A Mantis teljesítmény és méret adatait még nem hozták nyilvánosságra, azonban a szándékok szerint az UAV eszköz maximális utazósebessége 370-555 km/h (200 - 300 kt) lesz.
Az UAV eszköz tolólégcsavaros változata mellett a BAE Systems egy turbóventillátoros változatot is vizsgált.
A Mantis fejlett koncepciójú technológiai demonstrátorral az a szándék, hogy kielégítse a Védelmi Minisztérium követelményeit a folyamatos hírszerzés, megfigyelés és felderítés, valamint a hosszú időtartamú csapásmérő képesség fenntartásának biztosítása vonatkozásában.
A Farnborough-i repülő kiállításon bemutatott Mantis makett hat szárnyalatti függesztő csomóponttal rendelkezik. A törzs elején felül kidomborodó részben a műholdas kommunikáció antennája van elhelyezve.
A Mantis program végrehajtásának irányítását a Védelmi Minisztérium Stratégiai UAV Kísérlet (Strategic UAV Experiment - SUAV) elnevezésű integrált projekt csoportja végzi.
Mark Kane, a BAE Systems autonóm rendszerekkel kapcsolatos ágazatának ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a Mantis program Spiral 1 fázisa a képgyűjtő és szenzorkezelő rendszer integrálására vonatkozó munkákat tartalmazza. A Spiral 1 fázis végrehajtása folyamán a Mantis demonstrátor UAV valószínűleg egy elektro-optikai (EO) rendszerrel lesz felszerelve. Végső kialakításában a Mantis EO és infravörös szenzor berendezéseket, valamint egy szintetikus apertúrájú fedélzeti lokátor hordozását fogja biztosítani. A még hivatalos jóváhagyásra szoruló Spiral 2 fázis a levegő - felszín kategóriájú fedélzeti fegyverek beintegrálását foglalja magába.
A Védelmi Minisztérium szakterületileg illetékes vezetője, Simon Bollom légi marsall szerint: "A Mantis egy platform, mellyel kísérletezhetünk."
A Minisztérium a Mantis demonstrátor UAV eszközt a Morrigan Projekt (Project Morrigan) végrehajtásával kapcsolatos munka részeként is felhasználhatja. E minisztériumi projekt az UAV eszközök használhatóságát vizsgálja különböző területeken, a hadszíntereket is beleértve. A BAE Systems társaság "Herti" harcászati UAV repülőeszköze a Morrigan Projekt részeként már korábban áttelepítésre került az Afganisztánban lévő Kandahar Légi bázisra.
Mark Kane szerint a Mantis projekt egy jó példája a Minisztérium Védelmi ipari stratégiájában és kapcsolódó Védelmi Technológiai Stratégiájában körvonalazott szándéknak és célkitűzéseknek.
A Mantis UAV egy alacsony - észlelhetőséggel rendelkező pilótanélküli harci repülőeszköz (UCAV) kiegészítését is biztosíthatja a minisztérium alárendeltségében lévő Deep and Persistent Offensive Capability erők részeként mint egy ISR elem, vagy mint egy felfegyverzett őrjáratozó platform. A Suare integrált projekt csoport (IPT) a BAE Systems által vezetett Taranis alacsony - észlelhetőséggel rendelkező UCAV demonstrátor program menedzselését is végzi.

Vissza a tartalomhoz >>>