HELIKOPTER PROBLÉMÁK ÉS FEJLESZTÉSEK
(AVIATION WEEK & SPACE TECHNOLOGY, 2008. 07. 21 p. 28.)

A Bell cég felfegyverzett felderítő helikopter (Armed Reconnaissance Helicopter -ARH) programja ismét alapos vizsgálat alatt áll, melynek keretében a cég igyekszik véglegesen meghatározni a program vonatkozásában mind a költségkihatásokat, mind pedig a tesztelések időtartamát.
Az U.S. Hadsereg jelenleg négy alternatívát vizsgál a Bell cég ARH konstrukciójával szemben. A program további előrehaladásához a hivatalos képviselőknek újra bizonyítaniuk kell a Kongresszus számára, hogy kevésbé költséges opciók nem állnak rendelkezésre és a program vezetése és költségkihatása szilárd alapon nyugszik.
A helikopter sárkányszerkezetének ára a kezdeti mintegy 5 millió USD-ről az eddigi fejlesztés során közel 10 millió USD-re növekedett.
A fejlesztési program hat helikoptert foglal magába, melyek közül négy már legyártásra került. A főbb részegységek az ötödik helikopter számára májusban megérkeztek, s a hatodik részére pedig néhány hónapon belül leszállításra fognak kerülni a Texas-ban lévő összeszerelő üzembe. Az ötödik helikopter a jövő év tavaszára lesz kész a repülési tesztelések megkezdésére, s a tesztelések teljes programjának végrehajtására további mintegy két évre lesz szükség.
A Bell cégnek sikerült leküzdenie az UH-1Y és AH-1Z helikopterek újragyártási programjával kapcsolatban felmerült problémákat. Ezt figyelembe véve a Navy felkészül az UH-1Y teljes ütemű gyártására vonatkozó döntésre, ami szeptemberben várható. Egyébként a típussal kapcsolatos problémák akkor jelentkeztek, amikor az újragyártási program alapján a cég áttért egy új kialakítású helikoptervezető fülke beintegrálására a helikopter sárkányszerkezetébe. Az AH-1Z Cobra típus a tesztelési program közel 50 %-át már végrehajtotta. A teljes ütemű gyártás engedélyezéséhez még ki kell küszöbölni néhány problémát, melyek a helikopter célzórendszerével kapcsolatosak. A Navy 100 UH-1Y és 180 AH-1Z helikopter beszerzését tervezi.
Az Eurocopter konzorcium az UH-72A Lahota könnyű többcélú helikopterrel (Light Utility Helikopter - LUH) elért sikerekre építve tervezi a helikopter eladását az U.S. Hadsereg részére. Sőt a Pentagonon belül folytatódnak a megbeszélések más haderőnemekkel is arról, hogy LUH helikoptereket vásároljanak az U.S. Hadsereg szerződésén keresztül. Ezen túlmenően az Eurocopter szemmel tartja az U.S. Légierő kialakulóban lévő követelményeit egy sokcélú helikopterrel kapcsolatban, s minden lehetőséget megfontol egy ilyen helikopter U.S. Légierő számára történő exportálásra. Ezzel kapcsolatosan a konzorcium megfontolásai kiterjednek a helikopterek széles skálájára, kezdve az EC 145-től (ami az alapot képezi az UH-72A számára) a sokkal nagyobb EC 725-ig bezárva.
Az Agusta Westland cég szintén figyelemmel kíséri a programot. A cég úgy véli, hogy a késés az USAF harci kutató és mentő helikopter program (CSAR-X) odaítélésében és a közös, függőleges légi szállítást támogató platform (Common Vertical Lift Support Platform - CVLSP) programra vonatkozó követelmény kiadásában egy kedvező lehetőséget von maga után. Ezt figyelembe véve a cég tervezi az US101 típus felajánlását. A CSAR-X program odaítélése azért késik, mivel a Boeing cég CH-47 típussal kapcsolatos győzelme ellen a vesztes cégek sikeresen óvást emeltek. Az új ismételt versenyre augusztusban kell beküldeni a végső felajánlásokat. A Pentagon októberben szándékozik odaítélni a programmal kapcsolatos szerződést.
Amennyiben a CVLSP követelmény egy kisebb platformra fog vonatkozni az Agusta Westland cég valószínűleg a Filadelfiában települő üzemében gyártott AW 139 típust fogja felajánlani.
Az USAF program csak egy részét képezi mindkét európai helikoptergyártó expanzív növekedési terveinek. Az Eurocopter az U.S.-ben lévő kereskedelmi gyártósorának további növelését is tervezi. A konzorcium Columbus-ban (Miss.) települő új üzeme elegendő kapacitással rendelkezik egy második végszerelő sor befogadására. Szeptemberben várhatóan jóváhagyásra kerül a konzorcium részéről az EC 175 típusnak ebben az üzemben történő összeszerelése. A 16 üléses helikopter első szerelősora Franciaországban lenne, azonban a típussal kapcsolatos jelentős igények indokolttá teszik és támogatják egy második szerelősor létrehozását, ami viszonylag szerény 10 millió USD összegű kiegészítő beruházással megoldható.
Az Eurocopter-hez hasonlóan az Agusta Westland is vizsgálja a növekedés lehetőségeit. A cég reméli, hogy a következő év elején megkapja a rendelést az AW 149 típusú katonai helikopter gyártásának beindítására. Az év vége előtt a cég tervezi egy kereskedelmi, 4-5 tonna tömegű könnyű - két hajtóműves, jelenleg XX9 néven ismert forgószárnyas repülőeszköz gyártásának beindítását.
Az európai helikoptergyártók számára azonban nemcsak az U.S. képezi az egyedüli érdekeltségi területet. Lutz Bertling, az Eurocopter első számú vezetője (CEO) szerint már ebben az évben felmerülhet Európában egy információkérés (Request for information) egy 13 tonnás kategóriába tartozó, 2222 km (1200 nmi) hatótávolsággal rendelkező nehéz szállító helikopterrel kapcsolatban. Franciaország és Németország törekszik a program megszerzésére. Az Európai Védelmi Ügynökség már jelezte, hogy irányítani kívánja a programot. A Partnerek köre jelenleg még a megbeszélések tárgyát képezi. Ipari részről Olaszország is érdekelt, azonban a hadsereg nagy CH-47 gépparkkal rendelkezik, s ezért nehéz lehetne egy új programban való részvétel megvalósítása.
Az Agusta Westland vizsgálja a gyártási bázisának kibővítését a jelenlegi három alapvető gyártó országon (Olaszország, Egyesült Királyság és U.S.) kívüli területekre. A következő évben megkezdik az A109 helikopter végszerelését Kínában, s a cég a közelmúltban kötött üzleti megállapodást egy Moszkva melletti AW139 összeszerelő bázis felépítésére.
Közben az Agusta Westland és a Boeing szintén dolgoznak egy javaslaton 16 CH-47F Chinook helikopter (plusz 4 opció) eladására az Olasz hadsereg részére. Az összeszerelő sort Olaszországban hoznák létre Milánó mellett Vergiate-ben. Az első helikopter leszállítás 2012-ben várható. A szerződés szerint az Agusta Westland visszaveszi az Olasz hadsereg több mint 30 helikopterből álló teljes CH-47 gépparkját harmadik országokba történő potenciális eladás céljából.

Vissza a tartalomhoz >>>