TÁJÉKOZTATÓ AZ F-16 REPÜLŐGÉPEK DB-110 FELDERÍTŐ RENDSZERÉRŐL
(JANE’S INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, 2008. 08. p. 18.)

Marokkó 24 Block 52+ sorozatú F-16C/D vadászrepülőgépet fog beszerezni az U.S. külföldi katonai eladási (Foreign Military Sale – FMS) programja alapján. A beszerzés magába foglal négy Goodrich DB-110 felderítőrendszert az F-16 repülőgépek részére.
Az U.S. Légierő szerződést kötött a Goodrich ISR Systems céggel, melynek keretében a cég fogja biztosítani a Királyi Marokkói Légierő új F-16 vadászrepülőgépei számára a felderítő konténereket az adatkapcsolati rendszerekkel, földi üzembentartási rendszerekkel és a kapcsolódó támogató szolgáltatásokkal együtt.
A DB-110 digitális kétsávú szenzor eredetileg az U.K. Királyi Légierő (RAF) számára lett kifejlesztve az ún. RAPTOR konfigurációban (Reconnaissance Airborne Pod for TORnado – RAPTOR – fedélzeti felderítő konténer a Tornado repülőgép számára). Később a konfigurációt átalakították, hogy elhelyezhető legyen az F-16 repülőgépen történő felhasználást biztosító konténerben.
A harcászati felderítőrendszer lehetővé teszi a repülőgépvezetők számára a nagy felbontóképességgel rendelkező képek készítését nappal, vagy éjjel olyan elektro-optikai szenzortechnológia felhasználásával, amely a látható hullámhosszúságú (0,55–0,9 µm) és középhullámú infravörös (3-5 µm) sávokban működik 130 km (70 nmi) távolságon és 12 192 m (40 000 ft) magasságon. A képek valósidőben továbbíthatók a földön települő elemzők számára egy fedélzeti adatkapcsolati rendszeren keresztül, vagy tárolhatók egy szilárdtest adatrögzítőn.
A fedélzeti rendszer rendeltetése a harcászati műveletek támogatása. A rendszer önállóan működtethető a DB-110-zel, melyet a konténer felderítő kezelési rendszere vezérel. A képek a repülőgép vezetőfülkében lévő kijelző képernyőn láthatók, s ez lehetővé teszi a pilóta számára a célok verifikálását és olyan feladatok végrehajtását, mint pl. a harci sérülések és veszteségek felmérése.

Vissza a tartalomhoz >>>