TÁJÉKOZTATÓ A FIRE SCOUT UAV ESZKÖZ FEJLESZTÉSÉRŐL
(JANE'S INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, 2008. 09. p. 31.)

A Northrop Grumman cég Fire Scout forgószárnyas pilótanélküli repülőeszköze (UAV) a tervek szerint 2010 novemberében fogja végrehajtani az első repülést az U.S. Army jövőbeli harci rendszerének (Future Combat System - FCS) IV. kategóriájú UAV eszközeként.
Az FCS IV. kategóriájú UAV programjának célja az, hogy biztosítson az U.S. Army részére egy olyan dandárszintű UAV eszközt, amely képes a repülő fedélzeti megfigyelés, célbefogás és aknamező felderítés (Airborne Surveillance, Target Acquisition and Minefield Detection - ASTAMID) feladatainak végrehajtására, a radar leképezésre, a földi mozgócél követésre és a vegyi veszélyforrások észlelésére, az adatok átjátszó állomásokon keresztül történő továbbítására és továbbfejlesztett változatainál a tervezett fedélzeti fegyverek alkalmazására.
A Boeing és a Science Applications International Corporation (SAIC) konzorcium egyik főbb alvállalkozójaként a Northrop Grumman cég az MQ-8B típuson alapuló nyolc UAV eszközt szállít a szimuláció, a repülési tesztelés, a rendszer modellezés és rendszerintegráció végrehajtását biztosító munkák csomagjával együtt. A 2010. novemberi első repülésen kívül az FCS IV. kategóriájú UAV eszközének programja tartalmazza az eszköz gyártóüzemen belül történő kvalifikációs tesztelését 2011-2012 folyamán, a korlátozott felhasználói tesztelést 2012-2013-ban, a kezdeti gyártás elsajátítását 2013-ban és a kezdeti hadműveleti teljesítőképesség (IOC) elérését 2014-ben.
A szerkezeti komponensek és jármű alrendszerek vonatkozásában az FCS IV. osztályú repülőeszközei (AVs) és az U.S. Navy MQ-8B típusa gyakorlatilag azonosak, s a különbségek csak az egyes haderőnemek követelményei alapján a harcfeladatok végrehajtásának biztosítására kialakított fedélzeti berendezés készletekben jelentkeznek. Az FCS IV. kategóriájú platformot az alábbiak fogják jellemezni:

  1. egy integrált harci terhelésvezérlő számítógép;
  2. a közös harcászati rádió rendszeren (JTRS) alapuló kommunikációs adat közvetítő (átjátszó) képesség;
  3. egy szélessávú képadat kapcsolati rendszer, amely még specifikálásra szorul;
  4. egy forgótoronyba épített ASTAMID elektro-optikai/infravörös képalkotást biztosító rendszer;
  5. lézeres célkijelölés/távolságmérés;
  6. aknakereső (aknavadász) képesség;
  7. egy - még specifikálásra szoruló - SIGINT (jelfelderítő) csomag és egy JTRS rendszeren alapuló (30 MHz-től 3 GHz-ig terjedő frekvenciasávú) V/UHF repülőfedélzeti vezetési és irányítási (C2) adatkapcsolati rendszer.

A repülőeszköz potenciális fedélzeti fegyverzetének kialakítása vonatkozásában már elkészültek a vázlatok az MQ-8B sárkányszerkezet integrált fegyver függesztő csomópontokkal való felszerelésére, és egy univerzális fegyver pilon felszerelő csatlakozóaljzat szárnycsonkokba történő beépítésére, valamint egy képesség biztosítására 181 kg-nál kisebb fegyverteher emelésére.
Egyébként az arizonai Yuma Proving Ground tesztelő lőtér fölött 2005 júliusában végrehajtott tesztelések folyamán egy RQ-8A eszköz sikeresen demonstrálta egy 70 mm-es (2,75 hüvelykes) nem irányítható rakéta indítását.
Az FCS IV. kategóriájú UAV eszköze valószínűleg logisztikai feladatok végrehajtására is alkalmazásra kerülhetne, melyek során biztosíthatná az előretolt területeken lévő csapatok utánpótlását 272 kg-nál kisebb tömegű terhek szállításával a kijelölt rendeltetési ponthoz viszonyítva 5 méteren belüli pontossággal.
A szállítandó terhek vonatkozásában a változatok magukba foglalhatnák víz, tüzelőanyag és a hordágyak szállítását és az UAV eszköz még a C2 kapcsolat megszakadása esetén is képes lenne a repülés önálló folytatására a beprogramozott leszállási zónáig.

Vissza a tartalomhoz >>>